Dlaczego Holandia zmieniła swoją nazwę na Niderlandy?
Na początku 2019 roku rząd w Hadze wysunął pomysł zmiany nazwy kraju na Niderlandy. Niedługo później koncepcja ta została przekuta w projekt, zatwierdzony finalnie przez władze kraju w październiku. Porozumienie w tej sprawie zostało zawarte m.in. przez rząd, Holenderską Radę Turystyki i ugrupowania parlamentarne, a także przez przedstawicieli prywatnego sektora oraz Konfederację Holenderskiego Przemysłu i Pracodawców. W związku z powziętą decyzją, od 1 stycznia 2020 roku Holandia oficjalnie zniknęła z mapy, a na jej miejsce pojawiły się właśnie Niderlandy. Głównym powodem zmiany jest chęć poprawy wizerunku państwa na arenie międzynarodowej. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na kwotę wynoszącą około 200 tysięcy euro.
Współczesny wizerunek i bolączki Holandii
Nazwy Holandia i Niderlandy od lat stosowane są naprzemiennie. W praktyce pierwsza z nich odnosi się wyłącznie do krainy historycznej. Jako nazwa kraju została przyjęta ponad 200 lat temu ze względu na fakt, że region ten już od czasów średniowiecznych był najlepiej rozwijającym się obszarem państwa. W jego obrębie usytuowany jest przede wszystkim Rotterdam oraz stolica kraju – Amsterdam. To dwa najchętniej odwiedzane przez turystów miasta. Z pozoru wydawać by się mogło, że wzmożona turystyka w tym regionie wiąże się z dużymi profitami dla kraju. Zawsze istnieje jednak druga strona medalu, którą w tym przypadku jest niska jakość wspomnianej turystyki. Osoby odwiedzające ten kraj kojarzą go nie tyle z ciekawymi atrakcjami stricte turystycznymi, co z ogólnodostępną prostytucją i legalną narkomanią. Holandia była zatem rajem dla ludzi spragnionych używek, a Amsterdam miejscem słynącym w szczególności z tzw. dzielnicy czerwonych latarni. O tym czy Niderlandom uda się przełamać ten stereotyp i w jaki sposób dowiemy się w najbliższych miesiącach.
Niderlandy – nowy wizerunek Holandii
Jak wynika ze stanowiska prezentowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Niderlandów, rządowi zależy na ujednoliceniu nazwy kraju, wybierając taką, która w bardziej pozytywnym stopniu przyczyni się do rozwoju (we właściwym kierunku) turystyki, efektywnie wpłynie na eksport oraz będzie odpowiednia w kontekście propagowanych wartości i norm kulturalnych.
Zobacz również – Język niderlandzki – urzędowy język Królestwa Niderlandów
Rząd w Hadze wierzy, że zmiana dotychczas obowiązującej nazwy państwa przełoży się na redystrybucję i bardziej równomierne w skali kraju rozłożenie się kierunków ruchu wybieranych przez turystów. Ma to być pierwszy, lecz nie jedyny krok zmieniający sposób, w jaki postrzegano dotychczas Holandię. Oprócz nazwy zmianie modyfikacji ulegnie także logo kraju, wykorzystywane w ramach jego promocji na arenie międzynarodowej. Na nowy znak graficzny składają się litery „N” i „L” połączone tak, aby wspólnie posiadały kształt tulipana.
Ponadto władze Niderlandów przy kampaniach promujących kraj planują położyć nacisk na zastąpienie obecnych skojarzeń dotyczących Holandii takimi elementami, które stanowią naprawdę wartościową atrakcją turystyczną. Nowa reklama tego państwa będzie stawiać m.in. na piękne i niezwykle liczne wiatraki, od wieków stosowane w tym kraju do osuszania obszarów podmokłych czy też mielenia ziarna, a także na bujnie kwitnące w Niderlandach tulipany. Dodatkowo rząd w Hadze chce skupić się również na rowerach, które w żadnym innym europejskim mieście nie są tak popularnym środkiem transportu jak w Amsterdamie.
Co wiąże się ze zmianą nazwy Holandii?
Ta jedna decyzja o przekształceniu Holandii w Niderlandy pociąga za sobą szereg kosztownych zmian, uszczuplających budżet państwa o niebagatelną sumę 200 tysięcy euro. Kwota tej wysokości jest niezbędna, aby zmianę mogły wdrożyć ministerstwa, szkoły, uniwersytety, urzędy, rady lokalne i pozostałe instytucje państwowe. Należy przy tym zaznaczyć, że modyfikacja musi zostać dokonana wszędzie, gdzie wcześniej pojawiała się nazwa Holandii lub wykorzystywane było jej stare logo – dotyczy to zarówno dokumentów oraz formularzy, jak i stron internetowych czy materiałów wykorzystywanych do promocji kraju za granicą. Państwo to jako Niderlandy ma występować też na wszystkich wydarzeniach kulturalnych, rozrywkowych czy sportowych w tym także już m.in. w maju bieżącego roku, na festiwalu Eurowizji.